Hanoi, Hai Long, Hanoi - Reisverslag uit Hải Long, Vietnam van Etienne Werf - WaarBenJij.nu Hanoi, Hai Long, Hanoi - Reisverslag uit Hải Long, Vietnam van Etienne Werf - WaarBenJij.nu

Hanoi, Hai Long, Hanoi

Door: Etienne

Blijf op de hoogte en volg Etienne

27 Juli 2018 | Vietnam, Hải Long

HaiPhong, 26 juli 2018

Het was weer vroeg vanmorgen. Acht uur scherp worden we opgehaald om naar Hai Long te gaan. Moet zeggen dat de Vietnamezen altijd netjes op tijd zijn. We stappen in een bus, halen nog wat andere nationaliteiten op en rijden in 4 uur naar de baai. Eenmaal aangekomen brengt een kleine boot ons naar onze boot, waar we 2 dagen op verblijven.

Hai Long baai is een prachtige baai met meer dan 2.000 eilandjes, bestaande uit hoge rotsformaties. Hai Long betekent zoiets als Draken Baai, want alle eilanden doen denken aan een enorme draak die telkens onder duikt.

We gaan direct lunchen, nadat we onze ‘overnight bag’ in de hut hebben gezet. We hebben 2 hutten naast elkaar en het ziet er weer prima uit, voor Aziatische begrippen. De lunch is overdadig. Gang na gang wordt opgediend. Na de lunch bezoeken we een grot. Maureen heeft het de hele weg gehad over Thaise voetballertjes en een grot. Geen idee waar het over ging, maar de kinderen werden er gek van. Na de tocht door de grot werden we weer naar de boot gebracht en was het tijd voor een strandbezoek. Kiki stuiterde de hut door. Eindelijk zwemmen. Het kleine bootje brengt ons naar het strandje, wat niet bepaald privé genoemd kan worden. Kiki springt het water in, komt er weer uit; kwallenbeet. Maar ze kan zwemmen, dus ze klaagt niet en rent weer terug het water in. Drie minuten later breekt de hemel open met een enorme stortbui. Het is ons uurtje strandbezoek niet meer droog geweest. Helaas. Maar je kan dit verwachten in het regenseizoen.

Na een heerlijke douche kregen we wederom een overdadig diner met oa oesters. Onze tafel werd aangevuld met 2 Duitse leraren. Leuke gasten. Trekken 5 weken door Azië. Op tijd naar bed, want morgen 6:30 uur begint Tai Chi.

27 juli 2018

De nacht was minder. Warm en vooral een hoge vochtigheidsgraad. Het uitzicht was daarentegen prachtig. Tai Chi hebben we overgeslagen. We wilden dat half uurtje liever blijven liggen voordat we 7 uur aanschoven bij het (wederom overdadige) ontbijt.

Na het ontbijt bracht het kleine bootje ons naar kano’s, waar we heerlijk een klein uurtje door de baai hebben geroeid. Daarna was het tijd de kamer op te ruimen, te douchen en ons klaar te maken voor een kook workshop. We gaan verse spring rolls maken. Het waren de lekkerste die ik ooit heb gemaakt. Daarna lunch.....wat? We zaten nog vol van de spring rolls en zoals je begrijpt was de lunch wederom.......juist.

Toen was het tijd om Hai Long gedag te zeggen en ons op de maken voor een 4 uur durende rit terug. Dat duurde iets korter, want Kim Verstappen scheurde door het verkeer.

Vanavond gaan we naar de trein. Deze vertrekt 20:00 uur (het is nu 18:20 uur). We overnachten in de trein en komen morgenochtend aan in Hué.