Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Etienne Werf - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Etienne Werf - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Etienne

Blijf op de hoogte en volg Etienne

08 Augustus 2018 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai, 6 augustus 2018

Het is 3:45 uur als we door de aankomsthal van de luchthaven van Dubai lopen. We hebben allemaal geprobeerd te slapen tijdens deze bijna 7 uur durende vlucht en dat is de één beter gelukt dan de ander. Een monorail brengt ons het laatste stukje naar de band waar onze koffers al rond draaien. We worden opgehaald bij het vliegveld en na een kort ritje komen we 5 uur aan bij ons hotel. We checken in en duiken nog even ons bed in om nog een paar uurtjes te pakken. Wekkertje om 8:30 uur en dan bekijken wat deze stad te bieden heeft.

Na het ontbijt pakken we een pendelbus van het hotel en laten ons afzetten bij een mall. Daar kopen we een kaart voor de bus en rijden naar de Dubai Mall, het grootste overdekte winkelcentrum van de wereld. We boeken gelijk een bezoek aan de Burj Khalifa de volgende dag. Vietnam was warm, maar Dubai is echt warm. Temperaturen van ruim 40 graden met gevoelstemperatuur van ruim 50 graden. Bij het inchecken moesten we nog inwendig lachen toen we vroegen hoe ver het metrostation lopen was en de baliemedewerker zei dat dit 5 minuten is, maar dat er elke 20 minuten een pendelbus gaat, omdat het te warm is om te lopen. Het ís te warm om te lopen. Daarom kom je niemand tegen op straat, tenzij er een auto met airco omheen zit.

Om de Burj Khalifa kun je niet heen. Dit gebouw steekt werkelijk overal bovenuit met z’n 850 meter. De Dubai Mall ligt naast deze toren en is enorm. Dit winkelcentrum heeft maar 4 etages, maar de lengte met telkens uitsplitsingen is groot genoeg om te verdwalen. Maar met alleen een groot winkelcentrum ben je niet bijzonder in Dubai, dus prop je er een onderwaterwereld in met een aquarium met een grootte waar zelfs de oceaan jaloers op is. We kopen een kaartje om deze idioterie in z’n volle glorie te aanschouwen. Het zwemmen tussen haaien of zitten in de onderzeeer slaan we even over. We zien de volledige onderwaterwereld, maar ook een verblijf met pinguïns, een mega krokodil en papegaaien. We hebben het hier nog steeds over een winkelcentrum. Na het Dubai Aquarim winkelen we weer verder en bij Dior naar links en Louis Vuitton naar rechts staan we ineens voor een ijsbaan. Midden in het winkelcentrum, nou ja, ergens in een midden van het winkelcentrum. Ook dit kan gekker, want ze laten het ook nog sneeuwen. Voor het geval de gedachten zijn afgedwaald; dit is een winkelcentrum. We dolen wat rond en na de lunch pakken we de bus richting het strand en Burj Al Arab. Het is echt ongelofelijk warm als we langs het strand rijden. We stappen uit en zien een nagenoeg leeg strand. Het is te warm om er te liggen en het zand te heet om over te lopen. We lopen richting Burj Al Arab, een echt baken van Dubai en prachtig gebouw. Helaas mogen we dit 7 sterren gebouw niet in. We lopen naar de volgende halte van de bus en zijn doorweekt van het lopen van 500 meter en onze huid begint al knapperig te worden.

We gaan terug naar het hotel; zijn oververhit en duiken het zwembad in. Na het zwemmen pakken we een taxi naar de Dubai Mall om iets te eten en te kijken naar de Dubai Fountain. Vorig jaar keken we naar een soortgelijke fonteinshow in Las Vegas op de muziek van Michael Jackson, maar nu is de show groter en op de muziek van een Arabische volkszanger in onverstaanbaar gejengel.

Dubai, 7 augustus 2018

Na het ontbijt vertrekken we weer richting Dubai Mall waar we een afspraak hebben met Burj Khalifa. Dit hoogste gebouw ter wereld met 162 etages heeft ook het hoogste openlucht platform wat open is voor publiek. We stappen in de lift die ons met 10 meter per seconde naar de 124e etage schiet. Met deze snelheid wordt zelfs André Kuipers even stil. Een minuut later stappen we bijna 500 meter boven de grond de lift uit en lopen naar buiten. Daar zien we de woestijn aan onze voeten liggen en als we goed kijken zien we wat wolkenkrabbers die ineens lijken op doosjes met spiegels. Het is best hoog en ook dit is weer een record, want nergens ter wereld mogen toeristen hoger komen. Toch scheelt het maar 5 meter met de CN Tower waar we vorig jaar in Toronto op stonden; het hoogste uitkijkpunt voordat de Burj Khalifa werd gebouwd. We lopen wat rondjes, schieten wat foto’s en nemen de trap naar etage 125. Als toerist kun je ook naar etage 145, maar voor € 500,- extra voor 4 personen gaan wij liever iets anders doen.

Na de Burj gaan we naar een ander Mall, want een bekende atttactie in dit winkelcentrum is een skibaan; en wat voor eentje. Daar kan SnowWorld nog wat van leren. Je kan op een sleetje bobsleeën, zorbing en pinguïns aaien. En je kan er skiën/snowboarden, waar een stoeltjeslift je naar boven brengt en je via het funpark of de normale piste naar beneden kunt. Kost allemaal bijna geen energie om een hal te koelen tot onder vriespunt bij een buitentemperatuur van ruim 40 graden.

We gaan richting haven. Hier wonen de meeste mensen en dat is te zien aan de enorme woonblokken die er staan. Enorme wolkenkrabbers staan naast elkaar. Je kan vandaag vrij uitzicht hebben over zee en als je morgen de gordijnen open schuift staat er ineens een wolkenkrabber voor je raam. Dubai is nog lang niet klaar. Er wordt in enorm tempo door gebouwd en het wordt telkens vreemder. Het nieuwste project wordt een nog groter winkelcentrum, gecombineerd met woonblokken. Het wordt een apart dorp met skibaan, skatepark, hardloop- en wandelroutes. En het kan gekker, want ze gaan buiten de temperatuur regelen. Buiten! En alsof dat niet genoeg is openen ze de komende 2 jaar nog 7 winkelcentra. De haven is wel gezellig. Een wandelpromenade van 11 km met winkels en restaurantjes aan zee met aan de andere kant de haven.

Door de enorme hitte zijn de kindjes er wel klaar mee. We gaan naar het hotel en wringen onze kleren uit. Na een verfrissende douche, pakken we een taxi terug naar de haven; herstel, we namen een taxi om ergens te gaan eten, maar besloten tijdens de rit om naar de haven te gaan. Gelukkig lag hij nog op de route. Na het eten lopen we over de boulevard. Het is nog 37 graden, dus een lange wandeling wordt het niet.

Dubai, 8 augustus 2018

We zitten bij het zwembad. We worden 11:45 uur opgehaald om 14;45 uur richting huis te vliegen. Dubai is leuk, maar genoeg als stop-over. We hebben nog niet alles kunnen zien van deze bijzondere stad. Tijdens deze periode trekken mensen de stad uit. Scholen zijn 3 maanden dicht. Het is te warm. Kom tussen november en maart maar terug, adviseert een taxichauffeur. Dan is de temperatuur beter. Het contrast met Vietnam kon bijna niet groter. In Vietnam zijn mensen tevreden met wat ze hebben. In Dubai gaat het erom wie de grootste heeft. En dan nog niet eens qua auto, want dat valt wel mee (hoewel je een auto cadeau krijgt als je een appartement koopt (Mini of BMW; of een Lamborghini bij de aankoop van een top penthouse), maar meer de wolkenkrabbers.

We wringen het laatste stukje vakantie er nog uit en nemen nog een duik. Dan zit het er echt op.